Saturday 15 March 2014

Melawat Sangkar Tarbiyahh


Tadi, pergi balik Bumi Tarbiyahh yang dirindui, SAMT SSAAS <3. Tak pernah berubah dari dulu sampai sekarang. Astaka yang sudah hamper setahun, masih terbengkalai. Allah ! Sadis sungguh kehidupan astakaa tu. haha

Kerinduan yang menyelubungi, menusuk, meragut jiwa, akhirnyaaa, terlepas ! Alhamdulillah :) ..

Di situ, aku mulai jatuh kepada bibit-bibit cintaa tarbiyahh. Di situ, aku mulai mengenali apa itu Dakwah ? dan apa itu Tarbiyahh ?

Dua perkataan yang mungkin agak sama maknanya, namun hakikatnya, terlalu jauh berbeza ! Semuaa manusia adalah Pendakwah, namun tak semua Pendakwah mempunyai sifat Tarbiyah dalam diri :)

Sabda Rasulullah S.A.W :"Sesiapa yang menyebut Lailahaillallah, maka dia adalah seorang Pendakwah"

See ! That's the prove that all humankind whom say Syahadah, they were a Da'ie ! Allahuakbar :')

Teringat aku pada kata-kata dri sahabat terindah:


"Dont juz tell them u're muslim. But show them u're muslim by practicing"

"Know what? People accept attitude more than speak"

"Atitude have power more than speaking."

"Try."

"Peoplewill follow u."

"But,"

 
"but what ?"

"Remember,"
 
"Ur niah,,"

"Juz becoz Allah"

"Not 4 people."

"End"

Mungkin bagi insan yang lain, kata-kata ini simple, dah byasee, namun, bagi aku ia bukan biasa, ia terlalu istimewa, kerna pemberi kata-kata ini adalah Sahabat yang aku Cintai :)

Bumi Tarbiyahh ini jugaa mengajar aku apa itu Ukwahh. UkhwahFillah<3. Aku tidak pernahh menjumpai suatu tempat yang Ukhwahnya sehebat Ukhwah di Bumi Tarbiyah ku :)

Setiap malam, saling memenuhi masa antara Maghrib dan 'isyak dengan butir-butir Tarbiyah, kalam-kalam Tazkirah, dan yang paling indah, aku merasai betapa nikmatnya melalui malam Tazkirah berbumbungkan langit ! Allah ! Terlalu indah :')

Berkipaskan angin sepoi-sepoi bahasa, Ceramah di masjid depan, bahkan Tazkirah dari Fatayat sendiri. Inilah antara detik-detik indah yang amat aku rindui;)

Doa Wehdah, Qunut Nazilah, Doa Rabitah, sentiasa menjadi pengikat, penyambung bahkan penguat hati-hati kami. D0a-d0a yang membina kesatuan, membina Hamasah dalam diri kami untuk terus berjihad di bumi Allah ini. Bergelar Musafir di jalan Allah, amanah bagi kami untuk terus membawa Islam ke serata dunia.

Namun, aku berharap dengan sepenuh pengharapan agar sekolahh yang aku duduki sekarang, mampu menanam benih-benih Tarbiyahh seperti di SAMT SSAAS. Aku cubaa untuk bawak. Namun, sepertinya aku sedang menuju Futur !


Allah, beri kan aku secebis kekuatan :'(



Aku rindu Biah Solehah ! Aku dambakan Biah Solehah seperti di sana :'(

 


No comments:

Post a Comment