Saturday, 18 April 2015

Makin hari , aku makin tenat . Lelah . Capek . Makin lama , kenapa hati makin tak terisi ? Aku lelah . Aku lelah dengan dunia ini . Sampai bilaa aku perlu hadapi mehnah melawan kerenah hati yang membusuk ?

Haha . Kata sahabat sahabat .

"Awak kuat ! "
"Takkan kena cuit sikit dah rebah ?"
"Weh , lejen mana boleh futur "

Itu la kata kata yang selaluu masuk dalam telinga aku . Hanya sekadar masuk kanan dan keluar kiri . Nampak tak ? Hati makin membusuk ?

Hai hati ! Tolongg laa jangan membusuk . Sakit !

Kau , dulu baik sebab Manusia ke weyh ? Kau dulu istiqamah sebab manusia ke weyh ? Sebab peraturan Ma'had ke weyh ? Aduhhh !

Aku duluu , manaa pergi ?

Sedihh weyh ! Hati makin jauh , kadang baca AlQuran pun takterasa getaran di hati . Apa nak jadi ?

Takkan Allah dah taksayang aku ?
Aku takbangun Qiam ? Orang kata ,

"Kalau takbangun Qiam , tandanya Allah taknak jumpaa kitaa"

Memang . Zuppp ! Amikk kauu !

Allah taknak jumpa aku lagi ke ? Aku nak nangis . Setiap kali bangun Subuh , hati rasa sesuatu .
Rasa kehilangan . Rasa macam ada sesuatu yang aku belumm lunaskan . Sesuatu yang aku selalu amalkan , tapi tak laksanakan .

Benar kata manusia , Allah akan uji dengan apa yang pernah kita sampaikan pada manusia .

Nahh ! Hati tengah sakit , bukak Quran , keluar ayat :

"Wahai orang orang yang Beriman ! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan "
"(Itu) sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan"

First , Allah sebut "Wahai orang Beriman"
Dummmm ! Kenapa aku takterasa ? Aku bukan orang beriman ke ? Sakitt !

Second , Allah sebut "sangatlah dibenci disiai Allah jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan"
Dummm ! Sekali lagi . Memang auchhh !
Tolong sahabat , aku perlukan sokongan kau . Aku rindu kau .

Allah , tolong jangan palingkan pandangan RahmatMu dariku :'(



Sunday, 4 January 2015

Duhai Kalp






Kalp ini tuhan saja yang tahu .

Isi kalp ini sudah terlalu perit .

Diterkam cakaran syaitan .

Dihiris pisau tajam manusia .

Kalp ini sudah mulai menjinak ke lembah Iblis .

Yang makin lama makin menjunam ke lembah Jahannam .

Sifat membenci makin menguasai diri .

Jahannam Iblis .

Aku perlukan sesuatu untuk kembali .

Cinta dari tuhan yang aku inginkan .

Tapi Iblis jahanam makin menarik aku ke jurang api .

Aku takut .

Tolong terus berikan aku Hidayah .

Tolong Ya Allah .
                                                                            

                                                                           -DrQalbun-

Wednesday, 9 July 2014

Semakin Menjauh :'(



 RAMADHAN

Apa yang aku mahu ? 
Apaa kekurangan aku ?
Aku hamba ramdhan ? 
Apa cukup amal aku ?
Mana Tarbiyah kau pergi ?
Takkan Ramadhan kali ni nak biarkan belah camtu jee ?

Aku takut !
Aku takut !
Aku takut !

Tarbiyah dah lari !
Dengan Tuhan pun aku rasa menjauh !
Ibadah aku entah kemana ! 
Kealpaan pada dunia semakin memuncak !
Mana perginyaa Ukhrawi ?

Kau ! 
Kau dah lembik ! 
Hati keras ! 
Hati busuk ! 
Hati berkulat ! 
Penuh sarang !

Apa kau ingat, orang agama sajaa yang boleh dekat dengan Tuhan ?
Apa orang bukan agama tak boleh dekat dengan Tuhan?

Itu tahap pemikiran kau ? Hah ! Jumud !

Mana perginya kau yang dulu ?
Mana perginya kau sewaktu zaman tarbiyah kau ?
Mana perginyaa hamasah kau dalam perjuangkan agama ?

Kau dah keluar dari biah Tarbiyah, tak bermakna kau harus lari dari Tarbiyah !

Kau hipokrit ! 
Kau zalim pada diri ! 
Kau zalim pada Tuhan !

Dunia ni mencabar beb !
Dunia ni musuh manusia !

Duniawi ! Duniawi ! Duniawi !

Mana kepentingan Ukhrawi kau ?
Mana ?

Sibuk ? Alasan ?

Tak masuk akal ! Tu bukan sifat orang Mukmin, Muttaqin, Muqarrabin !

Kau hamba Allah atau hamba Iblis ?

 ******************************************************************************************

Aku rindu sahabat. Aku rindu muzakarah. Aku rindu usrah.

Seboleh-bolehnya, aku taknak lari dari suasana Tarbiyah.

Namun, aku harus pasrah.

Bukan selamanya aku akan diselubungi medan Tarbiyah.

Aku mesti keluar !

Untuk apa ?
Untuk berbakti pada Ummat !






Tuesday, 10 June 2014

Aku Rebah :'(

Cuti . Cuti . Cuti .

Aku takut pada namanya Cuti. Leish ? 

Sebab aku takut Tarbiyah diri aku semakin merundum.

Aku lebih rela Terkurung dalam sangkar di asrama berbanding Terkurung dalam sangkar rumah. Kenapa ?

Sebab aku kelemahan aku ketika berada di rumah.

Kehidupan dalam suasana Tarbiyah cukup menenangkan aku. Di rumah, aku tahu terlalu banyak setan2 jelmaan, hantu2 mak Limah. Allah ! Entah kemana Tarbiyah aku lari.

Qiamullail . Solat sunat. Solat Witir .

Qiamullail . Boleh dihitung berapa hari aku tinggal. Sadis ! Naif ! Aku kutuk diriku sendiri.

" Baru godaan rumah beb ! Belum melangkah keluar. Dunia yang realiti katt luat sane tu ! "

Aku termenung. Termanggu sendirian. Apa aku kejam pada diri ? Apa aku zalim pada Tuhan ?
Aku bukan seorang pengIstiqamah yang sentiasa berterusan dengan amal yang selalu aku buat. Allah ! Malu pada diri.
                       *************************************************
Manusia . Istiqamah . Memang berat ! 



                                             


Wednesday, 26 March 2014

Dunia kini :(

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Akhirnyaa ! Rahmat Allah melimpahi bumi Meru ni :) . Patut laa pagi tadi berpeluh-peluh. Padahal baru mandi aw ! Haha..

Tak sangkaa, dalam kesulitan yang dihadapi akhirnyaa ad keindahan yang Allah bagi :) .

Daripada bebel-bebel berpeluh--------> Hujan !

0kayy dah ! Tutup ceritaa pasai hujan :) . Syukur~

***********************************************************************************


Dalam dok hujan tadi, aku termenung sendirian.

IM529. MH370.

MH370.

Dua isu tergempar ni, always lingers in my mind. Dari awal kehilangan MH370, aku dapat detect sesuatu yang aneh. Aneh ? Mungkin bagi aku atau mungkin bagi sesetengah orang jugak. Perhaps~

Aneh tak kalau setiap kali A**** I******(berpolitiksementara) nak bertanding je, ada je benda yang seboleh-bolehnyaa kerajaan nak tutup ceritaa si ahli politik tu. Dari dulu sampai sekarang.

Sampaikan sanggup Syirik bagai. Kan Malaysia sendiri dah kena. Nauzubillahiminzalik. Ni yang aku geram dengan Malaysia ni. Aku sayang Malaysia, tapi kenapa dia buat aku macam ni ? Haha.

Disaat orang Melayu-Islam yang telah diberi peringatan, masih juga leka dan lalai. Orang bukan Islam yang sibuk mempertahankan sahabat mereka yang beragama Islam. Tatkala dua orang pengendali kokpit MH370 dituduh sebagai "Islam-Terrorist" oleh media luar, FOX News, BBC dan CNN.

Apa lagi orang Melayu-Islam mahu buat lepas ini?

Berdemo anti Amerika-Isreal kah??

Atau mahu lagi sibuk mempertahankan kedaulatan Melayu??

Mana NGO yang dahulunya lantang bersuara??

Tak berani backup kah?

Tak berani bersuara lantang mengecam media barat kah?

Sudah goyangkah mereka??

Haha. Ni cuma bebelan aku. Nak marah ? Marahlah. Aku jugaa bakal menginjak ke alam politik satu hari nanti. InsyaAllah.
 
Aneh tak kenapa Amerika Syarikat yang selama ni mengganas dekat Negara-Negara Islam ni adalah yang terbanyak hantar bantuan dalam misi pencarian MH370 ? Australia ? China ? New Zealand ?

Mungkin ni duaa keanehan daripada beribu-ribu keanehan yang aku nak tunjukkan kat laman blog aku ni. Pernah tak terfikirkan duaa keanehan ni ? *ke aku sorang je yang fikir ? Lantaklah.

IM529.

Yang isu ni aku betul-betul panas ! Geram ! Bengang ! Rasa nak baling batu jee dekat si As-Sisi tu.
Kegeraman yang tak tergambar oleh kata-kata. Allah saja yang tahu.

As-Sisi ni, anak-beranak semua hafaz Quran. Hafiz Hafizah lagi. Tapi, kenapa dia tergamak lakukan semua ni dekat Ikhwanul Muslimin ? Gerakan Islam tersohor kat muka bumi Allah ni :'(

Apakah dia jugak terhasut dengan gerakan New World Order (Pemerintahan Dunia Baru) ? Adakah dia egen Freemanson ? Agen Illuminati ?

Sekarang ni gerakan-gerakan Syaitan laknatullah ni dah berleluasa. Tak kiraa lah Negara Islam atau Negara kapir sekalipun. Kalau Iman tak kuat, tak heyybatt, tak kukuh, tak kental, haa ! Payahlahh ! Akan mudah mengalah pada mereka-mereka yang boleh digelar 'setan' ni.

**********************************************************************************
Aku rasa, entri aku kali ni takda papepun. Hanya luahan dari sanubari yang amat mendalam. Cuma aku nak ingatkan.

 'Sentiasa letak Allah dan Rasulullah dalam hati. Jangan biarkan hati bersarang dengan maksiat.'

Sabda Rasulullah S.A.W: "Telah aku tinggalkan kepada kalian dua perkara, kamu tidak akan tersesat selagi berpegang dengannya selepas ketiadaanku, Kitabullah dan Sunnah Nabinya"
 
 

Monday, 24 March 2014

Rindu pada Bintang :)

    0kayy ! Rindu sedang mekar dalam sanubari :). Jom baca drama puitis pasangan sinergi ni ;)


"Jgn dinanti bilaa mati 2, tp, kejarr laa amalan utk mati
 
 
"Jgn dkjar ble hncurnyaa duniaa , tp sediakah kte mnghadapi hri khncuran duniaa ?"
 
 
"Kernaa itu kitaa kne kejar amal dlm titian mnggapai Redha Khaliq
 
 
"Jugaaa mnjadii bualan para krajaan lngit , bkan kgilaan duniawi semataa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Anti-Futur :)


Life must go on ! 0kayy. Aku perlu sedar, aku perlu bangkit dari kekecewaan. Allah ! Perit untuk aku menanggung semuaa ni. Apa yang ditarget, fuuhhh~ jauh tersasar dari pemikiranku ! Namun, aku redha, redha yg sebenar-benar redha.

Aku perlu bangkit, umatt Islam sentiasa boleh :') yeahh~ Aku tak lemah, aku tak lembik, I'll d0 anything for ummah also for my deen ^^.

Pabilaa diri ini merasai begitu jauh dari Allah, segalaa ujian trlalu sukar untuk diterima, amat perit untuk ditelan, aku perlu lakukan sesuatu demi mencari penawar kembali pada Illahi

Apa yang aku cari ? Yaa !

Seusai sampai ke rumahh, aku terus sujud ! Mencari ketenangan dalam kesunyian. Tiada tempat untukku beradu kasih saat kesulitan melainkan Allah 'Azza Wajalla :'). Air mataa yg tiada henti. Sungguh ! Kalii ini dugaan yang amat perit bagi diriku. Malu untuk berhadapan dengan dunia. Ibarat aku berada di tengah lautan manusia yang sntiasa mencemuh diriku.

Aku terus bermunajat, aku terus mencari ketenangan, mencari arah, mencari identity diri yg sepertinyaa sudah terhakis. Arghh ! Diri ini terus merayu, merintih pada Yang Satu. Allah, Engkaulah tempat aku mengadu kerna Engkau cintaa Teragungku :')

Setelah lama aku sujud, Alhamdulillah ! Aku merasai aura yang terlalu tenang :). Aku pasakkan keyakinan dalam diri agar tabah mengahadapi liku-liku yg bakal menjelma. Saat aku dimarah, diherdik, aku hanya mampu terdiam. Diam seribu bahasa. Aku redha dengan kalam-kalam indah yang keluar dari titian bibir manusia. Aku dikecam hebat dengan kata-kata. Aku tak berdaya untuk melawan segala kata-kata indah tersebut.

Apa yang mampu aku lakukan, terus dan teruskan bersabar. Aku teringatkan bicara indah dari Allah,

Firman Allah : Sesungguhnya aku bersama-sama dengan orang yang bersabar

Firman Allah : Aku tak akan menguji hamba-hambaku melebihi kemampuan mereka

Yaa ! Aku temui kekuatan pabila teringatkan bicara indah dari Tuhan.

Didalam menghadapi kesulitan, sahabatku hadir meberikan kata-kata semangat padaku. Sungguh ! Aku terharu :')

"Alaaa ! Annessss ! Apa ssdeh nehh ? Mnaa kkentalan hti anness tuhh ? Allah bru uji skid lhaa syanggg !"
 "Jgn futurrrrr !"

"Jgn futur !"

"Futur utk org loser !"
 

"Loser , org yg brhnti brlari utk kejar redhoo ILLAHI !"

Futur ? Slurppp~ Tersentap ! Aku Futur ? Ahh ! Aku bukan manusia yang sukaa kan Futur ! I'm not a Looser ! I'm a Winner ! That's why I'm here :) Yeah (Y)

Aku terus mencari kekuatan untuk melembutkan hati-hati insan di sekeliling ku. Lalu, aku mencapai Al-Quran dan terus mengalunkan bicara cintaa Allah. Aku membaca Surah Taha dengan nada suara yang agak kuat. Dalam keadaan teresak-esak aku mohon pada Allah agar melembutkan hati insan di sekeliling ku :)

Alhamdulillah, benar kata Allah, Dia Maha Mendengar :) Allah makbulkan kata-kataku :) . Hari berikutnyaa, merekaa seakan-akan melupakan kejadian tersebut. Aku kembali mendapat kekuatan untuk terus hidup.

Bukan susah untuk kitaa terus menghadapi dugaan selagimana kitaa terus berpegang pada cintaa Yang Satu.

Bagi aku, hanya bicara kalam Indah dari Illahi sahaja yang mampu untuk membuatkan jiwaku merasai ketenangan. Setiap bait-bait bicara Illahi yang sentiasa melumpuhkan perasaan jiwaku yang gundah.

Aku akan terus mencintai meskipun sudah lama mencintai :')
Cinta yang tiada sempadan, menyemai cinta yang menambah Iman..
Sungguh ! Dia Cinta Agungku..